Saturday 21 August 2010

Rosor och akvileja

Att jag hade sått frön av gula aklejor förra året hade jag glömt bort, men de blommade såhär vackert i år :-)


Nånstans har jag läst att aklejor gärna korspollinerar sig så att det blir olika färgvarianter, vilket är just vad som hänt här (fast jag vet inte hur mörklila + mörklila kunde bli till rosa-vit... Måste komma från nån granne). Snygg blev den iallafall tycker jag!

Mina kanadensiska rosor (som jag kommer ihåg namnet på när jag läser det ;-) går det lite trögt för. Men de blommar iallafall, så det är inte helt kört. Den här är tänkt att täcka en hel rosenbåge, invid bersån. För säkerhets skull köpte jag en klematis också, de verkar trivas bra i min trädgård... Rölleka är ett "ogräs" (=inget som nån planterat med flit) som gärna får stå kvar i min trädgård, jag tycker de är jättefina och så blommar de "hur länge som helst" ju.

Denhär kanadensaren heter iallafall Morden Snowbeauty (de är så fint namn så det kommer jag ihåg :-). Det är den som växer bäst av de kanadensiska rosorna än så länge.

4 comments:

Anna tassar in.. said...

Härliga bilder..du det är verkligen naturens under med Akviljea..eller Akleja..hmm vad heter det egentligen ..inte vet jag..borde googla på det..vänta....aha man kan använda båda :)mmmm..fina bilder..jag ser att du har ett växthus som jag..trevligt..visst är det berikande..

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi said...

Hej Annika!
Jag såg dig i follow-listan. Varmt välkommen, såå roligt att du vill följa med:-)
Idag säger jag bara Hej, får ta mer tid nästa gång och kika runt hos dig.
Vi ses igen,
Ha en skön vecka! Hillevi.

Trädgårdsflow/Garden Flow said...

Hej Annika!

Tack för titten hos mig... vad glad jag blev!

Aklejor är fina.... och korsningar är trevliga överraskningar ändå. Mina har dock aldrig korsat sig.... hrmmm.... det kunde de gärna få göra tycker jag :-)

Men du.... har du gjort trädgårdsskissen själv? Kul..... Det ser jättefint ut....

Ha en fin vecka!
Kram Charlotte

Unknown said...

Vilka fina aklejor du sått! Dem hade jag varit stolt över:) Vi köpte vår första kanadensiska ros i år - en Louise Bugnet. Hon är verkligen underskön!
Ha det gott,
Charlotta
Cesars trädgård