Thursday 19 January 2012

Miljövänliga tips till trädgårdsvardagen -> länksamling

Sådde frön (till inomhusväxter :-) häromdagen och kom då att tänka på att det kunde vara bra med lite tips på hur man enkelt kan vara lite miljövänlig såhär i trädgårdsvardagen :-)

En del känner ni säkert redan till och annat kanske kan vara nytt.
  1. Skyltar till frösådder kan man enkelt göra genom att klippa ut från tex. glasslådor + lock (såna som är i plast alltså).
  2. Lådorna är dessutom bra till krukfat. Liksom andra förpackningar som tex. plastlådorna man får med när man handlar köttfärs.
  3. Plastförpackningar är dessutom bra som formar när man vill gjuta trampstenar, krukor etc. till trädgården.
  4. Och så har vi ju de genomskinliga plastförpackningarna som man får med tex körsbärstomater som funkar bra som små miniväxthus.
  5. Toa-rullar kan man så frön i och sen gräva ner både toa-rulle och planta i jorden när den ska planteras ut. Toa-rullen förmultnar så småningom. Dessutom kan man lägga toa-rullar i hushållskomposten om det börjar bli för blött eller kompakt (funkade jättebra när jag hade fluginvasion!). Liksom tidningspapper.
  6. Tidningspapper är tydligen jättebra när man ska anlägga en ny rabatt mitt i gräsmattan. Bara att lägga ut tidningarna, hälla på jord och sen plantera. Verkar jätte-enkelt och smart (spar både arbete och jord). Har inte provat själv, men det ska jag göra så fort det bli planteringsväder här :-)
  7. Hushållskompost och trädgårdskompost känns numera så självklart att jag nästan glömmer bort det.
  8. Lägg gräsklipp i trädgårdslandet och höstlöv i rabatten, det blir bra gödning och jordförbättring.
  9. Har du nässlor på tomten? Egen gödning av nässelvatten.
  10. Nässlorna kan man förstås också äta upp, liksom kirskålen. Jag brukar förvälla och ha i paj ungefär som med spenat.
  11. Enkelt besprutningsmedel - såpvatten (ca 1/2 dl såpa + 1 liter vatten).
Och när jag skrev det här inlägget så tänkte jag att säkert finns det "hur mycket som helst" man kan göra - jag tar gärna emot andra tips från er!! :-) och då är ju det här med länksamling en bra idé. Jag har skamlöst "knyckt" både idé om länksamling och användarguide från Tankar från Trädgårdsmästarn och Anna Vattenkanna :-)
(det är min första länksamling - hoppas jag gjort rätt och att det ska funka!)


Om du vill kan du välja en av bilderna nedan och länka tillbaka hit (till detta inlägg)
från din blogg så blir vi fler:


Här nedan kan du lägga till din länk med tips!

Så här gör du:
1. Klicka på den blå "Add your link"-knappen. Skriv in/kopiera in ditt miljövänliga-trädgårdstips-inläggs webadress/URL. Det är den adressen som syns när du klickar på rubriken i ditt  miljövänliga-trädgårdstips-inlägg. Detta är superviktigt! Annars kommer läsarna till din startsida = senaste blogginlägg och inte till tipset.
2. Skriv in NAMNET på din BLOGG - inte ditt eget alltså. Du behöver inte oroa dig för att skriva in din mejladress eftersom den inte kommer att synas - bara jag kan se den. 
3. Tryck sedan på "Select"-knappen så kommer din länk in i detta inlägg. (Det kommer att synas ett litet rött X vid din länk, men det är bara du som ser det och är din "raderingsknapp" om du vill ta bort din länk helt enkelt).

18 comments:

Cika said...

Vlken bra ide´!
Du har gjort en så omfattande lista redan att jag just nu inte kommer på nåt mer tips..
/Cika

Bibbi said...

Bra ide!
Gillar bra tips och idéer.Många är bra och väl beprövade. Som tex såpvatten. Vem vill äta det som besprutats med gift? Jag brukar även samla glasspinnar att ha och skriva på när jag sår. Blev nyfiken på det med tidningspapper i botten för en rabatt... synd det är så länge tills dess....

Kram på dig!

Anna Vattenkanna said...

Bra idé och nu har jag länkat mitt bidrag. Jag har lagt in din bild som klickbar länk från min blogg och hoppas att fler kommer att länka med enkla men smarta tips i samlingen.

Kram

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi said...

Braaaa idé Annika! Jag kommer att skriva om ditt inlägg och länka på Samlingssajten också.

Kramkram H.

November- symra said...

Dette liker mormor på solbakkjen, håper det kommer riktig mange tips. jeg bidrar med alternativ til ugressmiddel og hormoner med Fiskars løvetannklo. effektiv og harmløs for miljøet.

slottsträdgårdsmästaren said...

Bra tips!

Odlarlust said...

Äntligen har jag hittat hit. Jag klickade på din bild bland mina följare och den lilla rutan kom upp med information om vilka bloggar du har och följer... vet du om att din blogg inte är synlig under länkar där? Om du förstår hur jag menar. Det kan ju vara bra för det gör det lättare för eventuella följare att hitta till dig.
Vilket roligt initiativ med länksamlingen! Jag lägger till genvägen i min blogg.
Ha det fint!

Anna

Unknown said...

Vilken jättefin idé!!! Jag ska länka!
Kram!

Villa Ryttarängen said...

Bra idé! Nu ska vi bli sååå miljömedvetna. jag har lämnat mitt bidrag Kram Pia

Gunilla said...

En riktig toppen ide.

Nu skall jag kika in hos andra bidragsgivare.

Ha en fin helg
Gunilla

Jag länkar hit med din logga för att så många som möjligt kan få tips.

Landliggeren said...

Sikken fantastisk god ide. Jeg har tilladt mig at lægge to links, da du lige rammer mit hjertebarn :-). Jeg glæder mig til at sprede det gode budskab og ikke mindst til at læse alle indlæg i linksamlingen.

Ha´en god dag
Birgitte

Ina said...

Super god idé. Jeg har lige bidraget med mit kvashegn. Jeg ved ikke, hvad det hedder på svensk, men det en en rigtig god miljøvenlig måde at bruge sit gren- og kvist-affald på ;-)

Anonymous said...

What's up Dear, are you in fact visiting this web page
regularly, if so then you will absolutely get pleasant
experience.

Also visit my page; humble

Anonymous said...

My partner and I absolutely love your blog and find a lot of your
post's to be exactly I'm looking for. Do you offer guest writers to write content for you
personally? I wouldn't mind writing a post or elaborating on a few of
the subjects you write about here. Again, awesome site!


Also visit my website; Best Corporate Communications Vancouver

Anonymous said...

Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit
and sources back to your site? My blog is in the
very same niche as yours and my users would genuinely benefit
from some of the information you present here.
Please let me know if this ok with you. Thanks a lot!


Look into my web page ... hemorrhoid relief

Anonymous said...

Hi, i think that i saw you visited my weblog thus i got here to
go back the favor?.I'm attempting to find things to enhance my website!I guess its ok
to make use of a few of your ideas!!

Here is my page ... Bonati Spine Procedure

Anonymous said...

Yօu’ve sо are happily beowsing tɦe net
and attached to an unprotected circle. 3. But hoԝ dοeѕ үou be protected by this?
Thdse demand a public key infrastructure (PKI) аnd incur
the expense οf development ɑnd distributing smart cards securely.

neеd a vpnn zipp աhat iss the zip code fօr columbia sc (http://www.scoop.it)
Supply chosen records tҺrough extranets or intranets instead
of VPNs with access. On thgese networks, Microsoft Challenge Handshake
Authentication Protocol Model 2 (MS-CHAP v2) аnd Extensible Authentication Process (EAP) supply
tɦe next Ƅеst verificayion stability. Κeep inn mind tjat tҺe Internet quiickness iis alwаys
adjusting. Nicely Ӏ’ve completed tɦe resеarch foг ƴou, trying out many VPNs, ɑnd
I’ve discovered tҺat the simplest tto woгk with iѕ Hamachi.
Admitftedly іt's reallу a νery unusual condition hat іs theoretical, but one using an appealing answer.

Danny Danials said...

Try this new app Rhonna Designs Apk : which is most trending now.