Thursday 26 January 2012

Simdamm - Swimming pond

Tack till miljötips som kommit in i listan!  Ser fram emot fler tips! :-)

Och hej och välkommen till nya följare! :-)

När jag nu är inne på miljötänk i trädgården: Om jag nån gång ska ha en pool så ska jag ha en simdamm eller naurlig pool (eller swimming pond/natural pool som de säger på utrikiska).

Miljövänligt, användbart och snyggt på samma gång!

Med en simdamm kan man simma i rent och klart vatten utan kemikalier. Dammens plantor och mikroorganismer tar hand om reningen. Bra för både djur som trivs vid dammar och för människor som gillar att bada.

Man kan välja att göra en simdamm som ser ut som en traditionell, naturlig damm:
 

Eller ge den en mer formellt, "designat"  utseende (då kallas de oftast för naturlig pool, istället för simdamm):
  

Eller lite mittemellan:


Man kan till och med bygga en simdamm inomhus.

Och riktigt bra för såna som jag som kan vara lite kinkig med att bada bland växter och sånt: Man kan dela av så att själva damm-delen är för sig och sim-delen för sig! Bara ca 20% behöver vara plantor/filter (som man ser från några av bilderna ovan). Visst är det coolt!?

Har man redan en traditionell pool eller damm kan man bygga om dem till simdammar. Jag har inte lusläst hur det går till rent tekniskt det överlåter jag åt proffsen :-)


Härifrån kommer bilderna och det mesta av infon:
http://www.gartenart.co.uk/ 


Mer bilder och inspiration finns bla. här:
http://www.clear-water-revival.com
http://www.bionovanaturalpools.com/

******************************
If I ever build a swimming pool in the garden it will be a swimming pond or natural pool. Eco friendly, user fiendly AND beautiful! The pictures above are from http://www.gartenart.co.uk/ 

11 comments:

Högagärde said...

Så trevligt med en simmdam när man som jag far lite illa av kloret. Snyggt. Jag har problem när jag kommenterar så antingen får du väl två kommenterer av mig nu eller ingen alls.

Lena said...

En sån fin idé med länksamlingen. Har just nu inga tips att delge andra men jag lägger en länk i min högermarginal till din samling.

Simdamm- ja, tack!

Kramar

Villa Ryttarängen said...

Whoops! Vi som ska bli med trditionell pool i vår. Det står en i garaget som bara vänter. Ska jag ha dåligt samvete nu? Fint inlägg och spännande tänk! Kram Pia

Marina pa Kreta said...

Grattis bloggvännen! Du har en bloggutmärkelse att hämta ut hos mej. =)

Vardagligt svammel/Anette said...

Oj! vilken fin damm, härligt att kunna bygga en sådan.
Miljövänligt i trädgården det gillar vi...

Ha det gott!

TrädgårdsPrinsessan - Annika said...

Pia: Nej dåligt samvete önskar jag ingen! :-) Det låter jättehärligt med egen pool, lycka till med byggandet! (och man kan ju konvertera den i efterhand ;-)

/Annika

Maria said...

Härligt det skulle vara med en simdamm. Gillar speciellt den naturliga varianten. Den där med stenar och klippor skulle inte vara så tokigt:)

Cika said...

Så härligt det ser ut! Och så enkelt det låter : ) Ska kika vidare på länken..
Trevlig helg!
/Cika

Min plats i solen said...

Bekanta till oss har egen simdamm och det är härligt att bada i den. :)

Här hemma drömmer dock barnen om en riktig pool i trädgården. Men så länge storvinsterna på lotto beter sig som främlingar lär det inte bli någon pool av något slag. Det blir till att fortsätta bada fötterna i bäcken ett tag till. ;)

Njut av helgen!

Kram Lotta

Anna-Karin, Landet Krokus said...

Jag drömmer precis som du om en damm stor att kunna simma i. Men det kommer att få stanna vid drömmer. Har alldeles för litet här hos oss. Men jag njuter mycket av dina fina bilder.
Kramar!

Spirande grönt - said...

Fiffigt och fint:)

Ha det gott,
Rebecca