Tuesday 13 March 2012

Favoriter jag inte visste att jag hade Del 1 - Lammöron

Börjar en ny "bloggserie" idag :-) Favoriter jag inte visste att jag hade som favoriter. Alltså växter som jag tidigare knappt reflekterat över och nu inser att jag verkligen är jätteförtjust i!

Som tex Lammöron Stachys byzantina...


Förut (innan de fanns i min trädgård) tänkte jag att de var ganska menlösa, grå och små, möjligen lite kul för barnen att klappa på dem. Och det var faktiskt därför jag köpte nån planta på rea för några år sen. Sen dess har de vuxit till sig och spridit sig. Och de är ju sååå fina :-) Silvriga, mjukt formade och ludna blad. Passar in i alla möjliga sammanhang. Lyfter fram andra växter på ett bra sätt. Mina står för närvarande tillsammans med astilbe och kärleksört (se tidigare inlägg) som båda i sig har vackert bladverk.

Lammöron klarar sig fint hos mig utan att jag behöver göra särskilt mycket (plus-poäng hos mig ;-), drar inte till sig bladlöss eller annat eller trasslar på andra sätt. Tydligen kan de angripas av mjöldagg, men det har jag aldrig råkat ut för (eller så såg jag det inte eftersom de redan är lite grå-vita :-D )

De trivs i soligt läge på näringsfattig, väldränerad jord och har härdighet A. Blir ca 35-40 cm höga. De blommar juni-juli (med ganska oansenliga blommor som man kan klippa av för att gynna bladverket). Och så kan man dela dem (på våren) för att få fler i resten av trädgården!

Vi får se om det blir en fortsättning i serien... :-)

Ha en fin fortsättning på veckan!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Writing about some of my favourite plants, that I didn´t know were my favourites :-) First out is Lamb´s ear Stachys byzantina... Before I had them in my garden I thought they were quite boring and grey. And now I just love them! Silver-grey and soft. Mix well with many other plants and don´t need much attention. Really nice :-)


Have a nice week!

12 comments:

Kerstin said...

Rolig rubrik. Jag hade en hel del lammöron i trädgården när jag tog över den för tre år sedan, men jag har nog nästan lyckats utrota dem. Men jag börjar förstå dig lite. De kanske inte alls är så dumma när man tänker efter. Jag får se, om det fortsätter såhär hos mig, kanske det blir en favoritväxt om ett tag även för mig. ;-)
Jag håller med dig om att det är kul med växter som trivs och frodas och som inte behöver daltas med så himla mycket.
Ha en trevlig kväll!

Lena said...

Lammöra är inte någon favorit hos mej än, vad jag vet.
Däremot vet jag nu att kärleksörten blivit en favorit jag inte visste om att jag hade förra året vid denna tid!

Kramar

Gela said...

Har ockå lammöron och gillar dom. De sprider sig lite här och där. En favorit!! Ha en fin fin dag/Gela

Marie Lithén said...

har absolut blivit en favorit när jag fått upp ögonen för allt fint pyssel man kan göra med bladen.

Cika said...

Håller med dig! Så kan det vara..en växt behöver inte betyda så mycket förrän man själv planterat den i sin trädgård och plötsligt upptäcker den på nytt!
/Cika

Lantis tantiz said...

Ja det är lite överaskande, men det har smygit sig på mig också. Numera är det en favorit här med.
/Annika

Anna-Maria said...

Det är ju det som är så roligt med trädgård när man hittar nya favoriter! Den här sommaren ska mina lammöron få rätt plats de har haft det lite halvtaskigt, stackarna...

Susie på Stjärnarve... said...

Det är faktiskt konstigt, men lammöron har jag aldrig haft! Varken i Stockholm eller här - och här skulle dom ju vara perfekta! Torrt och soligt och kalkhaltig jord!! Dessutom så vackra ihop med andra växter som dom framhäver, som på din bild i tidigare inlägg. Måste nog skaffa mig några!!

Landliggeren said...

Også min favorit, men jeg vidste dog godt at den var det, da jeg købte den :-). Den er nemlig, som du skriver, rigtig god til at fremhæve de andre blomster.

God weekend
Birgitte

Lövkojan said...

Ja de är verkligen jättefina, går bra att göra fina dekorationer som torkade också, har jag sett hos ngr iaf :)
Trevlig helg/Marie-Louise

Sofia said...

jag gillar också lammöron!
förutom att de är snygga i trädgården så är de också fina i en bukett eller att pyssla med.
Kram och ha det gott!
Sofia

Bibbi said...

Hm, någon sån har jag inte...Går den användas till snitt? Dom är ju onekligen fina och kul när de är så mjuka. Jag har ju tänkt gräva upp och göra om kring dammen, kanske vi kan byta lite lite perenner?

Å ja, det är nog bäst du tar in den lilla rosa;-P Vill du ha den kvar så...Hi hi

Ha en toppen helg! Tror snön har sjunkit en halvmeter bara de senaste två dagarna. UNDERBART!

Kramen