Wednesday 15 February 2012

Vackra blad



Fick leta ett tag ;-) Fina blad och kombinationer finns i min trädgård, men tydligen inte på bild :-) Hittade till slut denna bild, dock lite frostig. Men det man ser är kärleksört Sedum spectabile, astilbe Astilbe arendsii och lammöron Stachys byzantina. En lite otippad, men fin kombination, tyckte jag. Kärleksörten som är i full blom på denna bild ståtade med ett vackert ljusgrönt bladverk hela sommaren, lammöronen funkar i de flesta kombinationer tycker jag. Och astilben (här överblommad) har ett fint först mellangrönt senare mörkrött bladverk som blir en fin kontrast till de andra två i den här rabatten.


Sen vill jag även slå ett slag för helt vanlig lupin lupinus, som har ett i mitt tycke supervackert bladverk!

Ja, det var mitt bidrag som sagt. Kika in i listan - rena guldgruvan :-) 

Pilgrim with the blogg Bland rosor och Bladlöss has started a link collection with beautiful leaves. Here is my contribution. Take a look at the list for more tips :-)

9 comments:

Villa Ryttarängen said...

Fina kombinationer. Jag gillar lupinens blad med dropparna på så fint. Kram Pia

Hélena said...

Vad roligt att du har lämnat ett bidrag. Jättevacker kombination! Jag hade samma problem när jag letade bland mina bilder vilket gjorde att jag startade länksamlingen. Det finns massor av bilder på blommor och kombinationer men inte med blad.
Ha en härlig dag!
Kram Hélena

Berit said...

Den listan har jag glömt bort:) fina blad kombos du bjuder på!!
Ha en alldeles underbar torsdag!!

Bibbi said...

Visst är härligt med alla vackra blad! Jag plockar nästan lika ofta blad och dekorerar med som själva blommorna. Även att blanda blad från en sort med en blomma från en annan... Kul och ger effekt:-)

Tex kan astilbe med gullstavsblad bli ett jättefint stilleben.

Ha en härlig dag i kylan, nu är det bara drygt 3 månader till vi kan påta på i trädgården...

Hans said...

Tänk att lupiner har så fina blad.
Trevlig helg!

Helens trädgård said...

Håller med om att det var fina kombinationer mellan bladen och växterna.

Blad med vattendroppar är såååå vackert!

Ang. din 'längtan' efter en 'svart Krollilja - L.martagon var. cattaniae är mitt tips att du mailar Larz med webbutiken Spezialplant. Han kan ha lökar till salu.

Trevlig helg!

monia - med bulle i ugnen said...

Idag är sista dagen att tävla om ett smycke i 925 silver från Atelje54! Kl 20:00 dras en vinnare, så var gärna med innan dess :) Det är inte många tävlanden med - så vinstchansen är stor!

http://moniasundgrenjansson.blogg.se/2012/february/alla-hjartansdag-tavling-vinn-ett-smycke.html

Om inte smycken passar dig så har jag flera andra tävlingar också, kika in här:

http://moniasundgrenjansson.blogg.se/category/tavlingar.html

Hoppas du får en fortsatt trevlig dag :) Kram

Marie said...

Visst finns det många vackra blad. Bilden med lupinbladen och vattendropparna var så vacker.

Trevlig kväll!
Marie

Cika said...

Gillar också lupinbladen! Kommer ihåg då jag i somras hittade sådana i min rabatt och inte kunde koppla bladen till blommande lupiner : )
/Cika