Tuesday 7 February 2012

Norrlandsträdgården - det här med säsongstips och planeringstips

Idag roar jag mig med några trädgårdstips som alla verkar komma från Skåne (eller möjligen Stockholm).
Tillhör ju inte den ironiska generationen för inte ;-) Och så kanske jag är lite avundsjuk på er söderöver som kan odla en massa exotiska växter... ;.)

1. "Skaka av snön från buskar och träd." Haha vart då? Den har ju liksom ingenstans att ta vägen, det är ju snö över allt....!

Det som syns av buskar här är rosentry. Det som ser ut som enbart snöhögar är i själva verket spireor. På nåt  magiskt sätt så klarar de sig riktigt bra där, får väl stöd av snön helt enkelt. Jag brukar dock se lite oroad ut när barnen är där och klättrar och bygger snösoffor och annat. 

2. "Så här i februari-mars kan man ta en runda i trädgården och spana efter julrosor och snödroppar och andra tidiga vårblommor." Eller som de säger här i Norrland: "Jo." ;-)

3. Eller vad sägs om: "Mars: Räfsa igenom gräsmattan med en kratta." OK... Ska bara skotta fram den först.

Skämt å sido så har det på sistone absolut blivit mycket bättre med mera riktade tips (men annars får ju jag inget att skoja om :-D )

Och vi som bor i Norrland får väl helt enkelt faktiskt skylla oss själva som inte kommer med egna årstids-trädgårdstips... Men enligt svärmor så har Lappmarken trädgårdssällskap minsann gjort en kalender som jag ska få :-) Ska skriva mer om den när jag hunnit kika i den.

Här kommer i alla fall några tips när det gäller trädgårdsplanering från mig
och nu skojar jag inte...


 - Till ni som bor norrut och anlägger trädgård: Grattis! :-)

Kom ihåg att se till att göra plats för snöhögarna på vintern när ni planerar och designar trädgården!

Tänk också på vart det kommer bli snöras från taken - placera inte buskar eller annat ömtåligt just där.




Och apropå trädgårdsplanering och design... :-) Det är verkligen något som jag tycker är jätteroligt och intressant. Så nu planerar och jobbar jag på att starta eget företag inom trädgårdsdesign (i liten skala, men ändå). Har funderat och tänkt på det länge, ända sen jag gick min första trädgårdsdesignkurs. Även om det blir litet så tar det dock endel tid att få till alla delar nu bara, eftersom jag är föräldra"ledig" :-) och just nu är jag nånstans i moms/skatte/bokförings-träsket och försöker förstå vad de vill. Så vi får se när det blir nåt på riktigt... Spännande och roligt är det i alla fall!

Ha en fin dag!

17 comments:

Berit said...

Håller med dig om trädgårdstipsen, ett annat klassiskt är satsa på vintergrönt:))
Härligt att starta företag:) lycka till med det!!
Ha en alldeles underbar tisdag!!

Lotta said...

Vad roligt att starta eget företag! Jag planerar också att göra det men måste få lite mer skinn på benen först. Lycka till! :o)

Villa Ryttarängen said...

Humor är det bästa som finns, tack för ett gott skratt. Jag har precis lagt ner mitt företag inom friskvård och läser istället trädgårdsdesign just nu. Lycka till med ditt företag och du, det låter krångligare än det är.
Kram Pia

Gunilla said...

Tips för norrländska trädgårdar det behövs verkligen.
Men som du skriver det verkar bara finnas trädgårdar söderut och det är ju övervägande det som skrivs om i trädgårdstidningarna.

Lycka till med ditt projekt.
Jag har nyligen varit ut på sommarstället och skakat av de buskar jag hittade igen i snön:o))


Ha det gott
Gunilla

Bibbi said...

Ha ha! Håller med:-) Man blir oftast bara irriterad när man läser i tidningen typ: dags att kratta och rensa i rabatten... Hallå! De två meters stora snödrivorna då????
Men som sagt, det finns ju folk lite söder ut också...
Kul med att starta eget:-) Det kommer du att klara galant. Men förståratt du fastnat i mosmsskatteträsket...
Break a leg!

Kramen

Camilla/Rufft och Sött said...

Haha, ja gud vad jag känner igen mig!! Sååå otroligt irriterad jag brukade bli när jag läste trädgårdstidningarnas trädgårsdtips för resp. månad! Minns en gång när vi hade extremt mycket snö i Flurkis, och jag tittade på något morgonprogram en helg då de just tipsade om vad man kunde göra i trädgården. Då tyckte de det var tid att räfsa bort mossa från gräsmattan... Jag gick till köksfönstret och svor högt när jag tittade ut på den meterhöga snödrivan utanför!
Ja sen vet vi ju hur det gick, till slut blev ju längtan efter de omtalade tidiga vårarna för mycket..Kan ju säga att det är rätt skönt med snöfria buskar, även om det nu ligger några mm snö här. Jag vill verkligen inte ha mer snö! Det är dock otroligt vackert på bild med all snö!
kul att du tänker starta eget! Ska bli kul att följa!
Ha en härlig dag!
Kramen!

Helena said...

Ha ha vad roligt!Ja du man undrar ju ibland :-) ja ja det är ju olika :-)
Lycka till med företaget!

KRAM från mig!

Lantis tantiz said...

Fniss! Ja det är helt uppenbart vissa skillnader i förutsättningar gällande odlingar i vårt avlånga land. Som du säger alla "trädgårds tips" går nog inte att tilämpa överallt enligt schema, men det är ju det som är charmen att det finns variationer.
Kul att du ska öppna eget, det kommer gå kanon bra. Lycka till!
Och välkommen som följare hos mig!

Cika said...

Lycka till med företagsstarten! Det låter jätteroligt, som ett drömjobb : ) Trevlig helg!
/Cika

Helena said...

Fniss!

Perfekta trädgårdstips för oss i norr! ;-)

Lycka till med företaget!

/Helena

Katarinas trädgård said...

Fniss! Men det är faktiskt inte så muntert i Skåne heller så här års, skitkallt, rent ut sagt! Så de "exotiska växterna" står här och huttrar, undrar hur det går.
Men nu sägs det att det ska bli plusgrader i nästa vecka, jippi!
Kram
Katarina

Lövkojan said...

Hihi, ja man kan verkligen fundera nu när du skriver det, det måste ju faktiskt vara mycket som inte stämmer av det man läser i ex Allt om Trädgård osv men visst de zonindelar väl ibland :)kul!
Roligt och stort lycka till med företaget, kram Marie-Louise

Emma Johansson said...

Detta var rolig läsning!

Helens trädgård said...

Hahaaa, ja, nog får man dra på smilbanden ofta då man läser i trädgårdstidningar alla 'smarta' tips man bör göra i trädgåden :=)

Dina tips var däremot väldigt bra.
Att göra plats för snön på egen tomt är nödvändigt... man slipper skotta över i grannens dike vilket många gör.

Kul med eget företag, Lycka till!

Kristina Bonander said...

Så roligt (förstod att något var på gång när jag läste ditt senaste inlägg) att du vill satsa på att starta eget. Jag har varit egenföretagare i omgångar och gillar det. Både frihet men också ett visst behov av disciplin. Och att designa trädgårdar är något alldeles visst. Så fantastiskt roligt att få skapa något som kan glädja en ANNAN trädgårdsägare i förhoppningsvis många år fram över.

Varmt lycka till
Kristina

Jennike said...

Åh, vad jag fick skratta åt ditt inlägg....ack så sant! Tack Annika!
Men du va spännande med företaget...Lycka till önskar grannen, du får gärna öva hos mej ;)
Kramar Jennike

Lindas trädgårdsblogg said...

Kul att du följer min blogg! Själv har jag varit väldigt off blogg/off trädgård ett tag (livet emellan), men känner att jag är på gång. Vad spännande med eget företag! Vad är det för designkurser du läst? Jag önskar dig all lycka! Och visst är det irriterande att Sverige är så avlångt! Bra vintertips där. Det där med plats för snöhögar är det ingen som tänker på här nere, men efter de senaste vintrarna så tror jag en del fått en tankeställare! Ha det gott!