Monday 31 October 2011

Höstkruka med dekoration - Autumn decoration





Höstkrukan på trappen har fått anta några olika skepnader innan den slutliga (eller åtminstone nuvarande ;-). Till att börja med satte jag min lilla, lilla buxbom Buxus sempervirenssom ändå bara stod i trädgårdslandet i väntan på placering, samt lite smågräs, vårgyllen Barbarea verna och mynta Mentha för att få lite höjdDet blev ganska snyggt men väl grönt.

När jag klippte ner rävsvansen Amaranthus caudatus som frusit sparade jag de snygga stjälkarna. 5-åringen fick idén att sätta stjälkarna i krukan - som blev mycket snyggare :-)

Sen läste jag mig till att buxbomen troligtvis inte skulle klara vintern här i krukan, så jag grävde raskt ner den i trädgårdslandet igen och fyllde på med mer vårgyllen och mynta i krukan.

Och där är vi nu (översta bilden)!

Ha en fin vecka!

________________________________________

The autumn pot on the stairs have gone through some changes before the final (or at least current ;-) result. At first I planted my very small common box Buxus sempervirenswhich hasn´t found its place in the garden yet,  together with Barbarea verna och mint Mentha. This looked OK, but very green.

My 5-year-old came up with the idea to use the stems I had saved when i cut down the frozen Amaranthus caudatus. Much better :-)

But then I realized that the common box probably wouldn´t survive the nordic winter in the pot, so I quickly put it back in the garden plot and added some more Barbarea verna and mint to the pot.

Which leaves us where we are now (first picture)!

Hava a nice week!
________________________________________

6 comments:

Camilla/Rufft och Sött said...

Jag skulle verkligen behöva höstgreja lite på gårdenJag med!
Något fint vid bron är ju alltid fint!
Här står sönerna på kö när det bakas för att slicka skedar och skrapa skålar!!
Tur för dem att de har en syster som älskar att baka!
ha en härlig fortsättning på veckan!
Kram Camilla

Lena said...

Ja, fint blev det med de röda stjälkarna- har du en blivande trädgårdsdesigner i 5-åringen kanske?

Tack, Annika för alla fina kommentarer på min blogg, jag blir glad av dem!

Ha en fortsatt fin måndag!

Lena

Unknown said...

Sååå fint! Det är så mysigt att pynta till det lite så här års:)
Kram!

Helens trädgård said...

Så fint det blev!
Underbart med trädgårdsintresserade barn :=)
Ha det gott!

Cika said...

Jättefina, dekorativa stjälkar! Jag tänkte inte alls på att spara mina, utan slängde dem på komposthögen när de frusit..
/Cika

Bibbi said...

Ha ha, jo hon kan hon:-) Blev såklart fint också. Men så är hon ju också en liten prinsessa med sinne för det vackra.
Hoppas ni njuter av ledigheten.
KRAMAR