Sunday 19 August 2012

Inga rådjur, mördarsniglar eller vildsvin...

I vår trädgård har vi inte problem med vare sig rådjur, mördarsniglar, vildsvin, harar eller annat. Några vanliga sniglar har jag bland salladen - de brukar jag låta vara och så plockar jag sallad mitt på dagen när de inte är där. De är inte i såna mängder att det stör, bara jag slipper tugga i nån när jag äter sallad :-)

Dessutom har vi i sommar haft en liten 11-månaders-tjej i sin bästa söndra- och härskaperiod och gärna stökar om i rabatterna, drar upp och smakar på blommor, blad, äter jord, sten och pinnar. Säkert inspirerad av mammans ogräsrensande och plockande av gamla utblommade blommor, men vi är inte riktigt överens om vilket som ska bort och vilket som ska få vara var :-) Men hon är förstås väldigt söt och glad också så det är bara att bita ihop och vänta nåt år eller två ;-)



Som om inte det räckte med förstörelse har vi förstås katterna som gärna och glatt krafsar i både rabatter och trädgårdsland (med en del glipor i odlingarna som följd) och lika glatt leker ibland fiberduken (min nya fina fiberduk är i småtrasor).

Men som vanligt finns det något bra med det också - jag hade som vanligt planterat ett gäng krukor fulla med sommarblommor, tänkta att pryda altanen och det kunde jag förstås skippat! Efter att ha nätat in tre krukor fick resten flytta ut i trädgården ( på de lite mindre bebis-täta platserna) och några blommor hamnade i rabatterna. Och rackarns så snyggt det blev med blomman för dagen som klättrar upp för mina alldeles egen-svetsade blomstöd :-) Och den andra blomman för dagen som dels blommade före rosen och som sedan matchar både rosen och krolliljorna på ett alldeles underbart sätt :-)


Ha en forsatt fin helg! :-)

14 comments:

Cika said...

Tack för gratulationen!
Så söt lilltjejen är! Klart man vill hjälpa mamma : ) Så vackert med de rosa blomman för dagen..har bara sett den i vitt o blått förut!
/Cika

Villa Ryttarängen said...

Härliga bilder. Hoppas det går bra för dig och ditt företag. Får du några uppdrag? Jag var inne och kollade lite på en ny kurs men vi får se design hortum eller design primo. Vet inte hur jag ska göra. Nu ska jag samla fröer... Kram Pia

Sofia said...

Ja, där passade Blomman för dagen verkligen fint! Hade en sån som klängde i växthustaket... jättefint, men blommorna vände sig bara uppåt mot ljuset...
Ha det gott och ta hand om den lilla guldklimpen!
Kram Sofia

Anna-Karin, Landet Krokus said...

Ja, tänk hur det kan bli! :) Man blir så glad över dess oväntade matchningar som går hem utan att man knappt ens har tänkt tanken. :)
Kramar!

Spirande grönt - said...

Fina bilder!

Go´kväll:)
Rebecca

Camilla/Rufft och Sött said...

Hej Annika!
Småler när jag läser ditt inlägg..
Ni är många som vill "jobba" i trädgården ser jag haha!
Här har vi sluppit mördarsniglarna tills i år, nu har de j...larna hittat hit! usch och fy! Inga mängder men ändå, man måste ju döda dem när man ser dem och de är så ÄCKLIGA!!
Jag hade tänkt åka upp snart men det blir nog lite längre fram, hade ju varit kul att se hur ni börjar få det innan vintern kommer!
ha det bra och hälsa!
Kram Camilla

Helena said...

5-årige sonen uttryckte på förskolan i veckan att han aldrig får "hjälpa till" i trädgården och *hrm* så är det nog är jag rädd... Så nu ska vi försöka få till några odlingslådor till sönerna vid lekstugan där de kan hålla på och "trädgårdera".

Här hade vi faktiskt hare i somras för första gången men katterna skrämde nog iväg den. Det där med kattgrävning känner jag därför allt för väl igen...

Lövkojan said...

Inte alltid så lätt att kombinera det där med djur, barn och piff, undrar alltid hur andra lyckades, när mina var små levde vi minimalistiskt :)

Ha det fint, kram Marie-Louise

Min plats i solen said...

Vilken söt lite trädgårdsmästare ni har och de är ju klart att hon vill göra precis som mamma. :)

Här är inte tonåringarna speciellt intresserade av att plocka i rabatterna utan jag har ju istället de där som du saknar hjortar och rådjur, vildsvin, harar och sniglar. ;)

Superfina blomstöd! Du kan du! :)

Sköt om dig!

Kram Lotta

Morgaine le Fée said...

Jag är riktigt glad att ha hittat denna blog. Eftersom jag kommer från ett warmare land är jag inte så erfaren med trädgårdskonsten häruppe i Norrland, och så det ska bli jätteintressant att läsa här :)

Lantis tantiz said...

Jo här hemma här vi också en mindre armé a v trädgårds assistenter. Både katterna och hönsen hjälper gärna till.
Kram

Lantis tantiz said...

Jo här hemma här vi också en mindre armé a v trädgårds assistenter. Både katterna och hönsen hjälper gärna till.
Kram

Lantis tantiz said...

Jo här hemma här vi också en mindre armé a v trädgårds assistenter. Både katterna och hönsen hjälper gärna till.
Kram

IET said...

Fin (och klok) blogg du har.
hej hej /iet