Wednesday 7 December 2011

Kransverkstad med filosoferande...

Hittade två(!) kransstommar som jag glömt att jag hade. Lät maken spraya den ena vit. Och sen var det bara att sätta igång :-) Jösses, så mycket enklare det blir när man har en färdig stomme att arbeta med! Och så himla kul det är att binda kransar :-)

Till den första kransen jag gjorde använde jag höstlöv, som hade en vackert höstig färg när jag band kransen. När de sen torkade smälte de in lite väl mycket med färgen på dörren...

Till den andra, som blev mer av en adventskrans, tog jag mossa och silvrigt band (Note to self: använd mindre jordig mossa nästa gång ;-) 

 Till den vita kransen gick jag på en lite mer crazy-look med torkade apelsinskivor, blåbärsris och några figurer i färgad najtråd. Använde tunn silvrig tråd för att fästa alltsammans eftersom det glittrar så fint så då gör det inget att själva fästanordningen syns. Katterna förstod nog inte riktigt det roliga med att binda kransar, men hänger nyfiket med i alla fall :-)



Tycker den blev lite lucia-aktig med "pepparkaksfigurer" och allt, så jag kallar den här för lucia-krans :-)  För jag har jag tänkt att binda en mer klassiskt julig krans med granris och rött band. Och så kan jag inte låta bli att fundera på hur en krans helt i blåbärsris skulle bli...

So much to do, so little time... !
(försökte faktiskt hitta ursprunget till detta citat, men det enda jag hittade var hänvisningar till Willy Wonka ( Willy Wonka and the Chocolate factory) som har vänt på uttrycket; So much time, so little to do... Och då tänkte jag att egentligen är jag väldigt lyckligt lottad som har för mycket att göra :-) det måste vara mycket värre att ha det tvärtom.)

*****************

It is so much fun, making wreaths (never heard that word before, hope "google" is correct ;-) I have done a few ones recently, with different materials. And I just want to do more :-) But I cannot always find the time for it... So much to do, so little time... ! (tried to find the origin of this expression, but all I could find was that Willy Wonka in (Willy Wonka and the Chocolate factory) said: "So much time, so little to do..."  which made me think that I am actually quite fortunate - the opposite must be so much worse.)

9 comments:

Högagärde said...

En krans i med blåbärsris blir nog luftigt och fint med ibland är det kul att vara lite lagom tokig och ta fram sprej burken.

Jag håller med dig om det där med tid. Det är trots allt bättre att ha för mycket att göra än för lite. Så brukar i alla fall jag tänka när det ibland blir lite för mycket av det goda.

Cika said...

Det var lite annorlunda kransar : ) Håller med om att för mycket är bättre än för lite..även om jag just nu önskar att jag hade mer tid över för fritid : )
/Cika

Cika said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Vilket fint pyssel och vilket intressant filosoferande! Verkligen något att tänka på i dessa bråda tider:)
Kram!

Bibbi said...

Vilka härliga kransar:-) Gillar ditt nytänkande.
Kransar med/av blåbärsris är jättefint. Jag skulle göra en men allt ris hamnade i vaser i stället... Har abstinens än efter sommarblommorna:-P

Ha det gott!
Kramen

Spirande grönt - said...

Så roligt med lite kransverkstad. Här brukar katt och hund vara mycket engagerade i kranstillverkandet:)

Ha en finfin onsdagkväll,
Rebecca

Anna Vattenkanna said...

Kul med lite nytt stuk på kransar. Din fina luciakrans får mig att tänka på polkagriskäppar...

Fint med de små figurerna!

Kram Anna Vattenkanna

Anna-Karin, Landet Krokus said...

Kloka tankar om tid. Jag har beklagat mig ett tag nu över att jag har haft för mycket att göra.. men tänk om det vore tvärt om.. att ha för lite att göra! Hemska tanke! :)
Kramar!

Susie på Stjärnarve... said...

Härliga kransar! Luciakransen tycker jag var extra fin faktiskt!!