Monday 6 September 2010

Sist ut eller nåt

Lökblommorna från den skördade löken fick hamna i vas ett tag.

Praktlysingen lyser upp i det ganska grå augusti/september-vädret. Fast just nu har vi faktiskt riktigt fint igen :-)

Astilben blommar för fullt, trots att den blev flyttad nyss.

Som jag väntade...

... och äntligen slog de ut, mina svarta stockrosor. Supersnygga! Och kul med nåt mer som blommar sent!

Klasespirea

Även jättebalsaminen blommar för fullt (sprider sig som tusan, men det är ju roligare än nässlor iallafall)

Nä, fortfarande sura... och väldigt få, räcker möjligen till en äppelpaj.

Sådde rosenböna för första gången och de blev verkligen höga och fina och är bland de sista i trädgårslandet. Där finns även lite rosenkål, som förmodligen snart fryser bort innan det hinner bli nåt och plocksallad. Plocksallad är lite som blåklockor, ser så himla sköra ut, men är bland de tåligaste och ihärdigaste...

Hur det här ska kunna bli till majs är en fråga... Hade nog väntade mig nåt mer majs-likt. Men det stod majs på fröpåsen och det var helt klart ett majskorn jag sådde. De är dessutom minst lika höga som växthuset!

3 comments:

Unknown said...

Vad mycket fint du har i trädgården ännu. Stockrosorna var verkligen eleganta!

När det gäller majsen så ser de ut så i toppen. Majskolvarna kommer längs stammen längre ner:)

Ha det gott,
Charlotta

Trädgårdsflow/Garden Flow said...

Nä nu blir jag avis...... Du har svarta stockrosor!!!!! Kan berätta att jag väntat och väntat jag med.... trodde jag köpte 6 svarta stockrosor i våras. Men icke, de har visat sig vara allt annat än svarta...... Men väntat har jag gjort så det räcker...... Nu har jag i sista sekunden sått svarta, en bladrosett har precis kommit upp. Har ingen aning om de kommer blomma redan nästa sommar... Men jag kommer inte ge upp.... jag SKA ha svarta stockrosor.... :-)

kram Charlotte

Camilla said...

Ketchupeffekt haha, det var verkligen det rätta ordet!!
Nä men nu är det roligare att blogga igen, på sommaren blir det väldigt lite datortid här.

Kul med trädgårdsakademin!
Du har aldrig funderat på trädgårdsutbildningen som finns på naturbruksgymnasiet i Umeå? (vuxenutbildningen då förstås fniss..)
Svarta stockrosor är riktigt fina! Konstigt att inte fler har stockrosor i norr.

Idag känns det höstigt här. Store sonen tog på sig jeans i stället för shorts idag för första gången vilket han inte gillade alls.
Ha de!
Kram Camilla