Wednesday 25 August 2010

Augusti-trädgård

Känns som hösten kom över en natt. Vi har ca 10 grader, regn och blåst. Men jag hoppas fortfarande på några till sommardagar, det är ju bara augusti. Här är några bilder jag hann ta innan "hösten" kom iallafall :-)

Gav mig på att plantera själv i ampel i år igen. Blev väl sådär. Fast bättre än förra året, då det var väldigt spretigt. Attans att det ska vara så svårt att få det jämnt och prunkade och snyggt... men nästa år så.... :-)

Status i växthuset:
Tomterna, fortfarande gröna, men ganska stora och många. Märks att det varit en fin sommar, förra året var det inte alls lika mycket.

Physalis, fortfarande omöjliga att fota ;-) blir alltid oskarpt! Fortfarande gröna och så börjar det bli prickar på bladen. Måste kolla upp vad det är. Och så måste jag kolla om man kan ta in dem och eftermogna som man gör med tomater.

Blomsterlönnen fick flytta ut i växthuset i sommar och verkar trivas bra med det!

Vilken jättebra bild :-) Men den visar att jag inte bara latat mig i sommar utan även grävt och utvidgat rabatten. Hittade klematis och rosor tokbilligt på sista rean hos k-rauta (av alla ställen). Så de behövde såklart en plats. Passade även på att dela/flytta några astilbe dit. Fyllde ut med lammöron runtikring. Ska bli spännande att se nästa sommar hur det blir.


Såhär fin utsikt har vi från tomten, bara tvärs över vägen finns några sommarhästhagar.


Potatisen blommar och till och med de som fick hamna lite på nåder i kanten, där det inte är så bra jord verkar trivas. (Minstingen tyckte det var jättekul att plantera potatis :-). Jag och barnen har även hunnit ta upp några potatisar. Hur kul som helst och man känner sig så rik (fast det bara är potatis). Men visst är det fantastiskt ändå att man stoppar ner en potatis, väntar ett tag och sen plockar upp flera stycken!


Löken, som jag odlade för första gången har jag också skördat nu. Ingen jätteskörd precis, men kul ändå. Att det dessutom är så vackra blommor på dem gör det ju ännu bättre.

5 comments:

Unknown said...

Åh, så mycket härligt i din trädgård. Och söta hästar! Är det dartmoorponnyer? Såg ut så på den ena bilden med sto och föl...
Ha det gott,
Charlotta

Annika Christensen said...

Oj vad mycket du bjuder på!
Physalis kan man ta skott på innan vintern och sätta så har du en stor fin planta till våren.
Kanske hinner de mogna fortare då. Jag har gjort det ett par gånger. Eller så köper man en stor planta. Annars vet jag inte om man kan mogna bären som med tomater.
Ha det gott
Annika

Rose Garden Malevik said...

Här var det mkt fint :)
Håkan

Camilla said...

Hej hej!
så länge sedan jag kikade in här, himmel vilka fina ritningar du har!
Växer så det knakar har det också gjort ser jag!

Hur blir det med utbildningen du nämnde, låter jättekul!
Jag skulle behöva rensa och flytta en del i vår lilla trädgård, men ryggen är urkass så jag kan inte ens plocka ogräs, otroligt enerverande!!!!!
Men men, jag är jättenöjd med allt vi har hunnit med och resultatet, jag trivs verkligen i vår lilla oas.
Hur gick det med irisarna, blommade någon?

Ha de och hälsa från oss!
Kram Camilla

Trädgårdsflow/Garden Flow said...

Amplar kan vara lite 'tricky' tycker jag att få fina.... Aha... ser på en bild att du har ett rött växthus... (det har jag också....) Härligt med egen potatis... Håller helt med dig att man känner sig 'rik'...... Vilken härlig utsikt med hästarna... Det är verkligen vackra djur....

Kram Charlotte