Thursday 12 September 2013

Beskärning, JAS och Stamma upp


I våras gick jag en kurs i Beskärning. Mycket givande och trevligt. Det mesta visste jag egentligen, eftersom jag läst om det, men det var helt klart inspirerande att någon verkligen visade och berättade. Nu har jag ett helt annat självförtroende när jag ger mig ut i trädgården och klipper och sågar :-)



Bland annat fick jag tips om att stamma upp rosentry. Denna buske har en tendens att bli ganska risig och trist, men den blommar vackert på våren. Vi har två häckar med rosentry och efter beskärning av diverse små och stora grenar blev det en otrolig skillnad och mycket vackrare.

Före:





Efter:


Och som en extra bonus har den inte alls blivit lika angripen av ohyra som den annars brukar bli, det har ibland sett riktigt trist ut framåt sensommaren. I år ser man till och med alla de vackra röda bären 

Dessutom blev det mera ljusinsläpp till förmån för andra växter.   

Jättekul. Även syrener och äppleträd och annat har fått sig en genomkörare... och en massa bra hjälp fick jag,  men här är hon visst på väg på fikarast :-)

Just dessa buskar beskar jag i våras (kanske inte helt att rekommendera eftersom en del av blomningen blir bortklippt, men jag var så taggad!) Annars är det som en del redan vet JAS just nu, dvs extra bra beskärningstider: Juli, Augusti, September. Det har visat sig i både forskning och genom erfarenhet att nästan alla träd och buskar mår bäst av att beskäras under denna tid - det sker fortfarande tillväxt och växterna kan snabbt läka beskärningssåren.

3 comments:

Anonymous said...

Hej!
Gäller det (JAS) även för stora bollpilar också? Jag tror jag får snöknäckta grenar annars men vill ju inte kapa fel tid. Jag tror vi är nära hamling, dvs hård beskärning..

Mvh
Carina H

TrädgårdsPrinsessan - Annika said...

Pil kan man beskära både på vårvintern och under JAS. Om det finns risk för att snön ska knäcka grenar är det naturligtvis bra att ta ner de mest utsatta grenarna. (men man behöver inte beskära bollpil för att få fram den bolliga formen). Det kan också vara bra att tänka på att om man hamlar finns risk för röta i trädet. Och man får även vara beredd på en del vattenskott om man tar större/många grenar, men det är ju bara att knipsa bort.

Ha det gott och lycka till med beskärningen!
Annika

Min plats i solen said...

Vad roligt med en kurs som man känner har givit en mycket. Jag upplevde detsamma förra veckan då jag var på fotokurs. För även om jag redan visste en hel del så var det även en del nytt och att lära och utbyta erfarenheter tillsammans med andra är roligt. :)

Sköt om dig!♥

Kram Lotta