Sunday 20 May 2012

Favoriter jag inte visste att jag hade - Höstkärleksört Sedum 'Herbstfreude'


Del två i min "serie" :-) 

Höstkärleksört Sedum 'Herbstfreude'


en sån där växt som jag knappt tittat åt tidigare. Köpte en planta på en växtmarknad (billigt och kvinnan som sålde den var såå nöjd med sin :-) ) Och nu är jag fast! Redan tidigt på våren är de så härligt ljusgröna och är sen snygga hela sommaren och en bit in på hösten då blommorna slår ut (mina hann knappt blomma innan det blev frost, men det var ack så vackert det med...) (Notera den design-snygga kombon med den mörkröda lejongapsblomman och de ännu ej helt utslagna kärleksörts-blommorna! ;-) )

Jag är rätt säker på att det är 'Herbstfreude' jag har (det finns en massa olika Sedum...). Höstkärleksört är vad jag förstår en hybrid mellan S. spectabile och S. telephium. Blir ca 40-50 cm hög och trivs i sol-halvskugga i väldränerad, måttligt näringsrik jord (men funkar bra i min lerjord också). Och nu har mina just börjat titta upp ur jorden :-)



 

Och TACK alla ni för vänliga och värmande kommentarer om mitt nystartade företag och om hemsidan!! :-) 

Ha en underbar vecka!
(Jag ska fortsätta med mina nya odlingslådor, kommer på bild så småningom...)

5 comments:

Sommarträdgården said...

kärleksört!ja en klar favorit!roligt att upptäcka nya.Har satt den lite här och var för den passar och trivs med de flesta andra,ett trevligt inslag.Lycka till med din nya verksamhet också!
önskar Carina

Lena said...

Ja, i höstas blev den min favorit!
Den fanns på kollo redan när vi köpte det.
Har "gjort" egna plantor genom att sätta blommor med rötter i jord ute på balkongen i höstas, så nu får jag mina egna till radhuset vi flyttar in i 9 juni.

Lycka till med nya företaget!

Kramar

Kerstin said...

Visst är käleksört fin? I min sandiga torra jord har jag inte så stort urval av växter med fina gröna blad så kärleksört används flitigt.

Högagärde said...

Kärleksörten är också en av mina favoriter. Snygg logga du fått till till ditt företag. Jag gillar också maskrosor och assosierar lite till det positiva namnet maskrosbarn. Lycka till.

Cika said...

Håller med! Den är en favorit. Den är med så länge: kommer upp tidigt om våren och blommar på sensommaren.
Tittade just på din nya hemsida. Så snyggt! Hoppas att du kommer igång bra nu och LYCKA TILL i framtiden! : )
/Cika