Monday 7 May 2012

Trädgårdssvetsning... :-)

I helgen var jag på kurs i trädgårdssvetsning. Det var Sävars trädgårdssällskap som anordnat kursen med handledning av två duktiga svetsare. Det var riktigt roligt och lärorikt. Verkligen coolt när man ser att man faktiskt kan klara av att svetsa sig ett blomstöd! Sen att inte alla svetsfogar blev perfekta och att det krävs år av träning för att få det riktigt, riktigt snyggt är ju en annan sak :-) Men man blir kalas-trött av alla nya intryck och information och att vara koncentrerad en hel helg! Vi provade gas-svets, MIG-svets och el/pinn-svets. Jag tyckte gas-svetsen och MIG-svetsen var enklast och trevligast att jobba med. El/pinn-svetsen blev jag inte riktigt kompis med.... Nu är jag förstås sugen på en egen svets och att göra ännu fler blom- och buskstöd! (och självklart är det en djungel när man ska ha "bara en vanlig svets..." så vi får väl se vad det blir).

Nedan syns mina alster :-) Armeringsjärn och plattjärn i lite olika varianter. ( Nere till höger i bild skymtar ett buskstöd som jag inte blev alldeles jättenöjd med, ska ta och böja till det lite så kanske jag får till det...)

Här har vi samlat ihop alla våra konstverk på kursen, lite svårfotat, men håll till godo:

Och såhär glad såg jag ut! :-)

Ha en fin vecka!





10 comments:

Landbohaven said...

Jeg kom bare lige forbi.
Gode billeder.
Det ser fint ud. Du er da kommet godt efter det.
Tak for kigget.
Ha´ en god dag.

Lantis tantiz said...

Va snygga! Fan, du har nog valt fel karriär om du fick till allt så bra på en gång. Svetsarprinsessan låter ju också fint!kram!

Anna Vattenkanna said...

Det lät som en toppenhelg! Att lära sig svetsa, hm, det hade varit skoj...

Kram

Lotta said...

Vad roligt det låter och snyggt blev det också!

Kram

Cika said...

Roligt hantverk! Och jättesnyggt blev det : )Skulle va lärorikt att kunna!
/Cika

Trädgårdsliv i Norr said...

Åh, en sån kurs skulle jag också vilja gå!

Du verkar ju vara en naturbegåvning på det där - sakerna blev ju supersnygga!

/Helena

Högagärde said...

Det låter som en både bra och rolig kunskap. Det ska bli spånnande att se var dina alster hamnar.

Min plats i solen said...

Wow! Vad roligt och vad fina de blev! :) Nu är det bara att fortsätta, en ny karriär på gång kanske? :)

Kram Lotta

Rosor och Akvileja said...

Oj, jag ska nog övertala min gubbe att lära mig att svetsa ;)Fina blev dina stöd!
Kram. Åsa

Maria said...

Så fina de blev! Läckert med de mjuka formerna i den hårda svårarbetade metallen.