Wednesday 28 April 2010

Trädgårdsplanering. Del 1. Grundplan.

Japp, nyårs-målet-för-i-år är alltså att göra en trädgårdsplan. Visserligen har jag en uppvuxen trädgård som jag är väldigt nöjd och glad över, och behöver inte starta från scratch. Men allt kan bli bättre!

Inte helt trivialt att får till en trädgårdsritning i Google Sketchup när man aldrig använt det förut. Men nu tror jag att jag börjar fatta ungefär hur det ska gå till så snart ska det nog finnas en färdig ritning. Tills dess får ni nöja er med en scannad analog skiss ;-) (Den blir lite större om man klickar på bilden).

Ett tips, om man tänkt använda Sketchup är att se deras träningsvideos först!

Det första man ska göra är alltså att ta fram en ritning över sin trädgård som den ser ut nu. Har man inte redan en tomtkarta kan man få en via kommunen (ofta i liten skala, så man behöver förstora upp den).

Beroende på tomtens storlek kan man rita sin karta i olika skala. 1:100 brukar vara lämpligt. Jag ritade min i skala 1:400, så den får plats på ett A4, men det blev lite plottrigt. Detta gjordes med hjälp av en finfin linjal där man enkelt ser hur långt ett objekt som t.ex. är 1 m i verkligheten ska vara på bilden. Linjalen fick jag då jag gick kursen på Trädgårdsakademin, men jag gissar att liknande finns att köpa på "google" ;-).

Något jag dock missade i min ritning var att skriva ut måtten, hade varit smart när jag nu ändå hade mätt. Nu måste jag dubbelkolla med linjalen varje gång...

Sen får man själv rita in sånt som trädgårdsland, träd och buskar, uteplatser etc. Alltså allt sånt som redan finns där. Då behöver man ut och mäta, med det längsta man har att mäta med. Det brukar stå att man ska använda 20 m snöre. Säkert ett mycket bra sätt, men jag hittade inga såna hemma när jag skulle mäta och fuskade därför. Måttade lite, stegade lite, mätte lite. Någorlunda rätt, men förmodligen inte varje buske på exakt rätt plats. Det gör antagligen ingenting i det stora hela. Isåfall lär jag upptäcka det och får lära mig av misstaget :-)

Ja, för sen börjar det roliga... :-)

1 comment:

Sommarträdgården said...

Visst är det kul att planera och tänka sig hur det kommer att kunna bli med rabatter och annat,härligt med yta och ruschla runt på.
Ha det bra!