Monday 14 June 2010

Trädgårdsplanering. Del 5. Belysning

Ja, den här delen fick ett helt eget inlägg. Den granna trädgården man har måste ju förstås lysas upp :-) speciellt när man bor i norrland som jag. Då är det visserligen ljust och fint på sommaren, däremot under vinterhalvåret behövs extra-ljus. Och då ska man tänka på att det är en hel del snö här, så några små up-light i rabatten är väl knappast att rekommendera.

Sen riktigt hur jag skulle vilja lysa upp min trädgård har jag nog inte tänkt ut. Det finns ju tusen olika lampor och belysningsvinklar att välja bland, så där får jag nog fundera lite till innan det blir nåt inköp. Risken är att det blir som ett tivoli annars! Fast det skulle nog barnen gilla...

Vi har redan två lyktor. Men nåt som lyser upp boden och växthuset vore fint, så det blir lite mindre kolsvart där. Och så nåt hemtrevligt och inbjudande vid infarten. Gäller bara att det är lätt att släcka alla sen när man vill titta på stjärnorna :-)

Tillvidare kör vi med några enkla solcellslampor (dock lyser de som bäst under sommarhalvåret... ;-)

Hittade endel bra tips, info och inspiration bl.a. på viivilla.se

1 comment:

Rose Garden Malevik said...

Belysning är vackert
Lycka till :)
Håkan