Wednesday 29 May 2013

Studsmattor och trädgårdsdesign

Bland det första som kommer fram på våren och det sista vi tar in på hösten är studsmattan...

...något som de flesta inte tycker är så väldigt snyggt om man tänker trädgårdsdesign.



Visst kan man gräva ner studsmattan. Men som mina barn hoppar, springer, kastar sig, gör volter och kullerbyttor skulle jag ändå inte vilja vara utan nätet och då faller ju liksom lite av idén. Och dessutom har jag inte riktigt förstått vad man gör under vinterhalvåret - då har man ju ett stort hål i marken?! (ja här uppe i alla fall, med ett lager snö då vill man inte ha studsmattan ute och bli förstörd).

Visst kunde man önska att den var en annan färg än kontorsstols-blå, men nu är våran det. Men om man tänker liksom lite tvärsom och outside the box: Istället för att dölja och gömma - varför inte bara släppa taget och låta den vara den del av trädgården som den faktiskt är?



För när jag tittar närmare på bilder från vår och sommar så ser jag ju att den faktiskt matchar scillan och öh... trädgårdsslangen :-) Varför inte omgärda studsmattan med tex blå riddarsporrar 



Eller om man önskar nåt mer klatschigt - kontrastfärger som gult, orange och rött!


Är man av den mer sparsmakade typen finns det faktiskt åtminstone svarta studsmattor att köpa och de smälter in lite bättre i en sober miljö, med tex svarta spaljéer och plank och gröna växter.


Så:  ful eller inte,  jag tänker i alla fall ge plats åt studsmattan i vår trädgård (på paradplats vid entrén dessutom)! Den är så rolig för både små och stora och dessutom får man finfin motion! :-)



Ha det gott och studsa vidare! :-)

4 comments:

Acchleja-Carro said...

Haha, jag känner igen det där, men i mitt fall är det ingen studsmatta, utan en pool. Samma skrikigt blå färg (faktiskt mer av den än på en studsmatta), och visst har jag den på paradplats vid entrén. :D
Ha det fint! /Caroline

Hans said...

Hej, även vi har en studsmatta i trädgården, visst är de fula, jag har nog aldrig visat den på min blogg trots att vi haft den i två år.
Bra idé att omsluta den med växter som lyfter.

Ha det gott.

Lövkojan said...

Javisst, jag har planerat en del av trädgården efter den och den dagen den försvinner, har jag massor av lummiga växter, buskar i en ring som jag då ska som lite berså, typ:)
Mina grabbar valde en med grön kant men jag hade gillat läget vilket som också:)

Ha det fint, kram Marie-Louise

Högagärde said...

Jag trodde nog att mina barn skulle växa ifrån det där med studsmatta men inte. Nu är vi inne på matta nr. två
och den blev mörkgrön och den är nedgrävd. Vi har placerat den bakom huset och den känns integrerad med trädgården på ett helt annat vis än den där blå ostadiga saken som bara var i vägen när man skulle klippa gräset.

Elisabeth