Wednesday 28 September 2011

Rabattdesign

Lite bilder från sommarens rabatter och funderingar kring rabattdesign...
Den skuggigare delen av syrenbersån. Hopplöst svårt att fota, men fint och försomrigt var det - ljusblå förgätmigej och några små rosa blommor jag fick av grannen och numera vet namnet på: Vårsköna Claytonia sibirica. De sprider sig som ogräs, men har hållit sig fina hela sommaren!


Rosa-lila rabatten, lite rörig men ganska charmig.. Bl.a. växer här krollilja, lupin, akleja och rosor. Samt mer i framkant, lammöron, astilbe och kärleksört.

En mer färgstark rabatt - Bl.a. Toppklocka, daglilja, praktlysing och brandlilja. De flesta växter i trädgården är såna som fanns då vi flyttade in, så de har nog varit med ett tag även om jag bytt plats och förökat och grejat med dem. Just dessa är kanske inte färger jag spontant skulle valt om jag åkte till plantskolan, men att kasta bort växter är inte riktigt min grej ;-) Så de får stå här och lysa upp :-) och bara milt och pastelligt skulle inte riktigt vara "jag" ;-)  (Funderar dock på att plocka bort toppklockan och fylla ut med lite randgräs för att tona ner något... utan det lila inslaget i de två senare bilderna känns det lite bättre...)
Håller som bäst på att fundera ut hur jag ska omorganisera i mina rabatter. Flera av perennerna har vuxit sig för stora och speciellt den rosa-lila rabatten ovan är mer som en "parkering" för diverse växter jag flyttat eller spontanköpt. Så nu ska det utvidgas och flyttas! :-)

Samtidigt som jag funderar så kan jag inte låta bli att tänka ut en massa nya, andra kombinationer av växter som skulle vara fint. Tänk t.ex. en enkel, stilren rabatt med höga gräs, svarta och vita krolliljor och höstsilverax. Eller en skuggrabatt med myskmadra, nån funkia med ljust bladverk, nån ormbunksväxt och brunnäva... Jag förstår ju att det är lite nördigt, men det är jättekul :-) Tänk att vara trädgårdsdesigner och hålla på med sånt hela dagarna...!
Posted by Picasa

No comments: