Friday 25 September 2009

Höst i trädgårdslandet

Höst och skördetider... Fast egentligen hade jag väldigt lite att skörda just i år. Potatisen tog vi upp för ett bra tag sen (barnen hade lite svårt att hålla sig ;-) Men för första gången i min trädgårdsodlarhistoria har jag fått morötter! Kanske inte verkar så imponerande men med kompakt lerjord är det faktiskt riktigt svårt - brukar bli några stackare som är max två cm långa. I år provade jag att gräva upp jorden och på så sätt få upphöjda bäddar och blandade dessutom in lite sand och grus och kompostjord. And behold - det blev "riktiga" morötter :-)


En ganska stor del av trädgårdslandet gröngödslade jag i år - färdigblandning med honungsfacelia, bovete och rödklöver. Praktiskt att slippa rensa ogräs, bra för jorden och dessutom väldigt fint. T.o.m. nu när det är på väg att vissna är bovetens stjälkar röda och jättesnygga. Bara bra alltså!

2 comments:

Annika Christensen said...

Bovete har jag aldrig odlat verkligen fina stjälkar. Tack för tipset.
Annika

Bartlett Blinds said...

Great read thannk you